Bewegen en sporten

Wat is gezond bewegen?


Gezond bewegen betekent elke dag actief te zijn. Dit kan al door elke dag minstens een half uur matig intensieve inspanning. Dat is het makkelijkst vol te houden wanneer u de activiteit inbouwt in uw dagelijks leven, bijvoorbeeld door te tuinieren, stevig te wandelen of de fiets te pakken voor een boodschap. U kunt het half uur verdelen over bijvoorbeeld drie keer tien minuten of twee keer een kwartier. U kunt ook kiezen voor sporten of bewegen in groepsverband of onder begeleiding.


Vijf adviezen

1. Beweeg vijf dagen per week. 
Probeer vijf dagen of meer een half uur per dag actief te bewegen. Bijvoorbeeld iedere dag drie keer tien minuten. Of twee keer een kwartier, dat maakt niet uit. Als u maar in totaal een half uur per dag extra beweegt. Actief bewegen is bijvoorbeeld fietsen, wandelen of in de tuin werken. Let op: iedere dag een half uur bewegen is beter dan twee keer per week een uur hard sporten.

2. Kies een beweging die goed voor u is.
Het is belangrijk dat u sneller gaat ademhalen, gaat zweten en dat uw hart sneller gaat kloppen. Pas wel op dat u niet te veel doet. Tip: u moet tijdens het bewegen gewoon kunnen praten. Kunt u niet meer praten, wordt u duizelig of krijgt u het benauwd? Doe het dan even rustiger aan. Als u iedere keer klachten krijgt als u beweegt, neem dan contact op met de praktijk. We kijken dan welke beweging goed voor u is.

3. Bewegen is leuk.
Beweeg op een manier die u leuk vindt en die het beste bij u past. U kunt ook afwisselen. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen, de andere dag zwemmen of wandelen. Als u vaker beweegt, dan gaat het steeds makkelijker. En uw conditie wordt beter.

4. Samen bewegen.
U kunt het makkelijker volhouden als u samen beweegt. Spreek bijvoorbeeld af met een vriend of vriendin. Of ga naar een sportcentrum bij u in de buurt. Daar zijn deskundigen die u willen helpen. De website beweegmaatje.nl kan ook een uitkomst bieden.

5. Vaker bewegen. Probeer vaker te bewegen.
Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Pak de fiets in plaats van de auto. Wandel naar de brievenbus of naar de winkel. En let erop dat u niet uren op een bank of stoel zit, bijvoorbeeld als u televisie kijkt of achter de computer zit. Probeer ook dan te bewegen.
Meer informatie
30minutenbewegen
Naar de website

Beweegmaatje
Naar de website
Brochures

Mijn gezondheid

Meer weten over de gezondheid van uw lichaam en wat u zelf kunt doen om uw lichaam gezond te houden? Hier vindt u hierover volop betrouwbare medische informatie.

Zorgprogramma's

Ontwikkeld voor mensen met Diabetes type 2, COPD, een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en problemen van psychische aard.

Gezonder leven

Een gezondere levensstijl brengt een flink aantal voordelen met zich mee. Hier leest u goede en handige tips.

Thuisarts.nl

Thuisarts.nl geeft betrouwbare en onafhankelijke informatie van uw huisarts over gezondheid en ziekte.

Zorg in de buurt

Bent u op zoek naar zorgverleners bij u in de buurt? Dan kunt u ze snel en eenvoudig vinden met onze Zorgzoeker.

Medische informatie

Informatie over ziektes en alles wat daarmee te maken heeft. Een selectie van betrouwbare medische bronnen.

Gezondheidstips

Geïnteresseerd in gezondheidstips en nieuws uit uw huisartspraktijk? Lees alle recente berichten en tips.

Rijbewijs houden

Hoe kan ik rijden met diabetes